Groente en fruit

 

Tegenwoordig is er ook overal een dag voor. Als ik heel eerlijk ben, was dat het eerste waar ik aan dacht. Maar dit is wel een hele mooie, zeker in deze tijd waarin gezondheid zo ontzettend belangrijk is. Het is belangrijker dan ooit om je weerstand op peil te houden!

Daarom zetten wij groenten en fruit vandaag ook in de spotlight. Er zijn zoveel lekkere soorten groenten en fruit in Nederland en je kunt er zoveel lekkere gerechten mee maken! Helaas haalt maar een klein deel van de Nederlanders de aanbeveling voor groenten en fruit. Een gemiste kans… tenminste dat vind ik, gezien de heerlijke smaak en de enorme hoeveelheid aan gezonde voedingsstoffen.

 

 

Hoe veel?

Elke dag heb je 2 stuks fruit (ofwel 200 gram) en minimaal 250 gram groenten nodig. Minimaal zeg ik er bij groenten altijd duidelijk bij. Ik bespreek met mijn cliënten dat een halve kilo eigenlijk nog veel beter is. Probeer niet alleen bij je avondmaaltijd groenten te eten, maar ook bij je lunch en/of ontbijt en eventueel tussendoor. ‘Groenten bij het ontbijt?!’ is dan een vaak gehoorde reactie. Dan leg ik uit dat ik vaak havermout eet met geraspte wortel (of pompoen), dadels, wat pecannoten en speculaaskruiden (net een gebakje). Of maak een groene smoothie met veel groente (en niet te veel fruit; eet fruit liever in vaste vorm). In het weekend heb ik vaak wat spinazie of groene asperges (lekker met een gebakken eitje) bij het ontbijt. Of geroosterd brood met avocado, rucola en tomaatjes.

En de lunch dan? Want deze eerste editie van de Groente- en Fruitdag staat in het teken van ‘Groentefruitrijke lunch’. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik heb altijd standaard een salade, wat gegrilde groenten of een soep op basis van groenten bij mijn lunch. Eet je het liefst een bammetje? Kies dan voor volkoren en neem er in ieder geval wat plakjes rauwkost bij.

 

 

Varieer!

Probeer te variëren met verschillende soorten groente en fruit. Groenten en fruit bevatten namelijk verschillende voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen, antioxidanten en vezels. Elke soort bevat weer andere voedingsstoffen en door te variëren zorg je ervoor dat je alle voedingsstoffen binnen krijgt.

 

 

Uit het seizoen

Kies voor groenten en fruit uit het seizoen. Dat is goed voor het milieu en je portemonnee. Wil je weten welke soorten dit zijn? Klik dan eventueel hier.

Wil je toch bijvoorbeeld graag aardbeien in de winter? Kies dan voor aardbeien uit de diepvries, dat is een gezond alternatief. Diepvriesfruit bevat net zoveel gezonde stoffen als vers fruit. Bijkomend voordeel; het is vaak goedkoper dan vers fruit, zeker buiten het seizoen.

 

 

Inspiratie nodig?

Met onderstaande recepten willen we je inspireren om nog vaker voor groenten en fruit te kiezen. Want met een gezonde leefstijl maak je echt een verschil! Door goed voor je lijf te zorgen kan je het risico’s op allerlei ziekten verkleinen en het ziekteverloop positief beïnvloeden.

 

Eet smakelijk!

 

 

diëtiste

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie. Op uw verzoek kan het consult ook worden omgezet naar een telefonisch consult.

LET OP: Op veel locaties is het dragen van een mondkapje verplicht.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.