Weerstand

 

Gezond eten, genoeg slapen, voldoende ontspanning en regelmatig bewegen zijn belangrijk voor je weerstand. Je lichaam kan dan bacteriën en virussen beter de baas zijn en als je ziek bent herstel je sneller. Door gezond te leven kan je het risico op en het beloop van ziekte beïnvloeden. Het betekent niet dat je niet ziek kunt worden. In deze blog vertellen we meer over het belang van gezonde voeding voor je weerstand.

 

 

Belangrijke vitamines en mineralen

Er zijn een aantal vitamines en mineralen extra belangrijk voor je immuunsysteem. Vitamine A, B6, B11, B12, C en D zijn met name erg belangrijk voor je weerstand. Van de mineralen zijn vooral ijzer, koper, zink en selenium van belang. Weet jij in welke voedingsmiddelen deze vitamines en mineralen zitten en hoeveel je nodig hebt?

 

 

Tips van onze diëtisten

  1. Gebruik dagelijks minimaal 250 gram (liever veel meer!) groente en 2 stuks fruit. Daarnaast is het belangrijk om veel te variëren met groente en fruit, zodat je alle belangrijke stoffen binnenkrijgt.
  2. Gebruik voldoende peulvruchten, aardappel en volkorenproducten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en volkoren knäckebröd.
  3. Varieer goed met eiwitrijke producten als peulvruchten, eieren, zuivelproducten, vlees, vis, en vleesvervangers.
  4. Gebruik dagelijks een handje ongezouten noten, het liefst gemengde noten. Ook zaden en pitten bevatten veel vitamines, mineralen en belangrijke vetzuren.
  5. Vette vis bevat veel vitamine D, maak hier elke week gebruik van. Vette vis is ook belangrijk i.v.m. de omega-3 vetzuren. Deze vetzuren zijn belangrijk voor je immuunsysteem.
  6. Zorg dat je elke dag buiten komt, dan maakt je lichaam onder invloed van zonlicht vitamine D aan.
  7. Gebruik voldoende vocht, minimaal 1,5 liter per dag. Neem bij voorkeur water, thee en eventueel af en toe koffie zonder suiker.
  8. Zorg naast een gezonde voeding voor voldoende rust en lichaamsbeweging! Slaap voldoende en probeer zoveel mogelijk je normale dagritme aan te houden.

 

 

Krijg jij alle belangrijke vitamines en mineralen binnen?

Laat je voedingspatroon eens berekenen en beoordelen door onze diëtisten. Ze geven advies over welke stoffen je onvoldoende binnenkrijgt en hoe je deze op een gezonde manier kunt aanvullen.

 

De wereld lijkt nu stil te staan, maar wij zitten zeker niet stil. Ook tijdens de corona-crisis zijn wij beschikbaar en bereikbaar. De afspraken zijn tijdelijk telefonisch.

Zorg goed voor jezelf en denk aan je weerstand. Zeker in deze tijd!

We helpen je graag.

 

 

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie. Op uw verzoek kan het consult ook worden omgezet naar een telefonisch consult.

LET OP: Op veel locaties is het dragen van een mondkapje verplicht.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.