Energiebalans

 

Heb je wel eens gehoord van de energiebalans? De energiebalans bepaalt of je stabiel blijft op gewicht, in gewicht aankomt of juist afvalt. In deze blog leg ik je uit hoe dit werkt.

 

Wat is de energiebalans?

Je lichaam krijgt dagelijks energie binnen via voeding en verbruikt energie. Het verbruiken van energie gebeurt niet alleen bij (fysieke) inspanning, maar ook wanneer we in rust zijn door alle lichaamsprocessen. Zodra we meer energie binnen krijgen via de voeding dan we verbruiken. Dan wordt de resterende energie opgeslagen als vetreserve voor een ander moment. Gebeurt dit vaker? Of zelfs dagelijks? Dan neemt het gewicht toe. Als we meer energie verbruiken dan we binnen krijgen, dan vallen we af. Onze vetreserves worden dan aangesproken om de benodigde energie aan te kunnen vullen. In sommige gevallen kun je gewenst of ongewenst afvallen. Ongewenst gebeurt meestal bij ziekte. Bij het aankomen en afvallen in gewicht is het verkrijgen en verbruiken van je energie niet in balans.

 

Afvallen in gewicht

Het is algemeen bekend dat overgewicht gezondheidsrisico’s met zich mee kan brengen. Zeker in deze tijd. Als je wilt afvallen dan raad ik je aan om het op een gezonde manier aan te pakken. Het beste is het veranderen van de leefstijl. Op die manier verander je een (verkeerde) gewoonte en is het gewichtsverlies ook blijvend op de lange termijn. Bij crashdiëten zie je snel en veel resultaat, maar helaas is dat alleen voor de korte termijn en niet blijvend. Het bekende jojo-effect komt dan te voorschijn. Daarnaast verlies je ook nog eens veel spiermassa en dat gaat weer ten koste van de conditie. Hierdoor raak je ondervoed. Dat is zonde, toch?

Het is dus goed om jouw energiebalans te veranderen, waarbij je minder energie binnen krijgt en meer verbruikt. De diëtist kan exact voor je berekenen hoe veel energie je nodig hebt en hoe veel je nu binnen krijgt. Op basis daarvan kan zij samen met jou een passend advies maken. De afgelopen weken hebben we de term “coronakilo’s” vaak gehoord onder onze cliënten. Er wordt in deze periode eerder gegrepen naar extra tussendoortjes of ongezonde voeding uit gemak of verveling. Grijp daarom nu de kans om dit tegen te gaan of te verhelpen.

 

Aankomen in gewicht

Wil je juist aankomen in gewicht? Dan is het ook hierbij goed om het op een gezonde manier te doen. Het idee is dat je meer energie via de voeding binnen moet krijgen dan je verbruikt. Nu is het niet verstandig om elke dag bijvoorbeeld een slagroomtaart te eten, zodat je veel calorieën binnen krijgt. Het is belangrijk om te focussen op voeding waar goede voedingsstoffen in zit en dan met name eiwitten. Deze stoffen kan je lichaam goed gebruiken, onder andere voor de opbouw van spiermassa. Hierdoor voel jij je sneller fit en zal het gewicht eerder, op een gezonde manier, toenemen. Spieren wegen namelijk zwaarder dan vetmassa. De diëtist ondersteunt jou ook graag hierbij.

De afgelopen tijd hebben we ook de andere kant gezien van de coronakilo’s. Door het coronavirus kun je ook juist heel veel gewicht verliezen, dat is met name spiermassa. Ook hierdoor kun je ondervoed raken en is de begeleiding van een diëtist erg belangrijk. Mijn collega Deborah schreef hierover een indrukwekkende blog. Heb je die gemist? Dan kun je het hier teruglezen.

 

 

diëtiste

I.v.m. het coronavirus vinden veel consulten nog telefonisch plaats.
Geleidelijk zijn er weer meer consulten mogelijk op locatie.
U wordt daarover dan altijd door ons geïnformeerd.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.