Voeding bij reuma en artrose

Reuma is een verzamelnaam voor aandoeningen rondom gewrichten. Reuma geeft verschillende klachten zoals stijfheid en pijn. Er zijn verschillende soorten reuma, waaronder ontstekingsreuma, artrose en wekedelenreuma, waarbij artrose de meest voorkomende soort is. Hierbij gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit doordat het dunner wordt. Dit geeft uiteindelijk klachten rondom de gewrichten. Ook kunnen er ontstekingen voorkomen.

Voeding kan reuma niet genezen, maar kan wel de klachten en de ontstekingen remmen. Gezonde voeding kan het gewicht op peil houden. Want hoe meer gewicht er op de gewrichten drukt, hoe meer klachten er kunnen ontstaan. Het is daarom belangrijk om gezond te eten met voldoende vezels zoals veel groenten (200-250 gram) en 1-2 stuks fruit per dag. Ook volkoren producten bevatten veel vezels. Enkele soorten groenten ondersteunen tevens bij gewrichtsklachten. Dit zijn o.a. knoflook, ui, pompoen, rode biet, broccoli, groene kool, avocado en peulvruchten.

Daarnaast is voldoende drinken ook van belang. Drink bij voorkeur geen alcohol. Voor gezonde botten zijn ook calcium en vitamine D nodig. Calcium zit vooral in zuivel producten. Vitamine D halen we o.a. uit het zonlicht. Voor mensen boven de 50 wordt altijd aangeraden ook vitamine D te suppleren, omdat de huid minder capaciteit krijgt om de vitamine op te nemen vanuit het zonlicht.

Als laatste hebben vetten veel invloed. Omega-3 vetzuren hebben namelijk een ontstekingsremmende werking en spelen daarom een rol bij het verminderen van ontstekingspijn en zwellingen. Ook kan het de pijnbeleving en de ochtendstijfheid verminderen. Voldoende vette vis (2 keer per week) draagt bij aan een goede inname van omega-3.
Omega-6 vetzuren zijn daarentegen minder goed. De basis van deze vet is linolzuur. Dit wordt omgezet naar arachidonzuur, wat ontstekingsprocessen juist aan kan wakkeren. Tevens is het belangrijk om de verzadigde vetten in de voeding te minimaliseren.