Eetbuien

 

Eetbuien. We hebben er allemaal wel eens mee te maken, maar sommige mensen stoeien er dagelijks mee met bijkomende schuldgevoelens. De enorme drang om iets (lekkers) te eten. Niet een beetje, maar het liefst alles. Terwijl je diep van binnen weet, dat het niet verstandig is. Wat kun je dan het beste doen?

 

Waar komen mijn eetbuien vandaan?

Dat is een vraag die je jezelf beter eerst kunt stellen. Om een eetbui te voorkomen, is het goed om eerst te bedenken wat de oorzaak of oorzaken zouden kunnen zijn. Wat maakt het dat je een eetbui krijgt? Wellicht herken jij jezelf wel in één van deze mogelijke oorzaken.

 

1. Emotie-eten
Bij stress, spanning, vermoeidheid of negatieve gevoelens ben je geneigd om naar de (koel)kast te lopen en te grijpen naar alles wat je kunt vinden. Eten biedt jou troost en een fijn gevoel op dat moment. Mogelijk is het dat het eten een emotionele leegte vult die je van binnen voelt. Aan de andere kant zou het ook kunnen komen door verveling. Een ander soort leegte.

 

2. Crash-dieet
Wil je afvallen? Dan is een crash-dieet zeer onverstandig! Bij een crash-dieet wordt er zo min mogelijk gegeten om snel gewicht te kunnen verliezen. Doordat je weinig voedingstoffen binnen krijgt, schreeuwt het lichaam om eten. Wanneer je overdag te weinig eet, dan kan het zijn dat je in de avond een enorm trekgevoel krijgt. Met als gevolg dat je jezelf niet meer in bedwang kunt houden. Daarnaast is een streng dieet niet lang vol te houden, omdat je veel dingen moet laten staan. Zo zijn volwassenen net als kinderen. Dingen die niet mogen, worden alleen maar aantrekkelijker.

 

3. Suikerdip
Wellicht heb je last van een lage bloedsuikerspiegel of dat je denkt dat het een zogenoemde suikerdip is. Je voelt je niet goed, duizelig en je hebt het gevoel dat je wat moet eten om je weer beter te voelen. We zijn dan gauw geneigd om extra (onnodige) suikers te nemen, waardoor we sneller opnieuw in een “suikerdip” belanden. Wat leidt tot een vicieuze cirkel.

 

 

Wat kan ik doen?

 

1. Emotie-eten
Het beste is natuurlijk de vervelende situatie aan te pakken. Daarnaast is het belangrijk om het vervelende gevoel toe te laten. Eten is eigenlijk hetzelfde als een bal onder water duwen, de bal komt toch weer boven water net als dat vervelende gevoel. Verder helpt het vaak om voor jezelf een lijstje te maken met activiteiten waar je een positief gevoel van krijgt. Leuke hobby’s zoals schilderen, puzzelen, muziek luisteren, een boek lezen of een wandeling maken. De leegte kun je ook vullen door contact te zoeken. Bel bijvoorbeeld een vriend(in) op en praat eventueel over je negatieve gevoelens. Uiteraard is het makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hoe meer je oefent, des te beter het met de tijd zal gaan.

 

2. Crash-dieet
Gezond afvallen kun je het beste doen met een gezonde leefstijl. Dat betekent een gezond voedingspatroon, waarbij je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, en een goed beweegpatroon. Het is verstandiger om regelmatig te eten, zodat je geen hongergevoel of trekgevoel hoeft te ervaren. Gun jezelf ook een keer iets lekkers en geniet daar ook van. Het vinden van de juiste balans tussen gezond eten en minder gezond eten is de sleutel om geen eetbuien te krijgen.

 

3. Suikerdip
Probeer een suikerdip te voorkomen door de inname van snelle koolhydraten te beperken. Die zijn te vinden in bijvoorbeeld witbrood, witte rijst, reguliere pasta, snoepgoed, frisdranken, sappen en koeken. Deze producten zorgen voor flinke schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je klachten en flinke trek kunt krijgen. Het advies is om volkorengraanproducten te nemen die vanwege de vezels de bloedsuikerspiegel stabieler houden. Ook eiwitten en vetten geven langer verzadiging dan (snelle) koolhydraten. Daarnaast kunnen tussendoortjes helpen. Wanneer de tijd tussen de maaltijden te lang is, kunnen we ook klachten of een trekgevoel krijgen. Neem dan bijvoorbeeld wat rauwkost, een handje ongezouten noten of een volkoren cracker met hartig beleg.

 

Andere tips

  • Schrijf op wat je eet en drinkt op een dag, ook tijdens de eetbui. Dit kan confronterend zijn, maar het creëert meer bewustzijn.
  • Geef niet op! Wellicht denk je na een eetbui, dat alles of heel de dag is verpest. Dat is niet zo. Een eetbui is vaak een klein gedeelte van een dag. Heb je de rest van de dag wel goed gegeten? Wees dan trots op jezelf! Het doorbreken van een gewoonte of vicieuze cirkel, kost vaak tijd en moeite. Het is vallen en opstaan. Elke keer dat je opstaat, is een stap in de goede richting.
  • Zoek hulp wanneer je het gevoel hebt dat je het niet alleen kunt. Hulp zoeken is heel menselijk. Onze diëtisten kunnen jou hierbij ook ondersteunen.

 

 

diëtiste

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie. Op uw verzoek kan het consult ook worden omgezet naar een telefonisch consult.

LET OP: Op veel locaties is het dragen van een mondkapje verplicht.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.