Nudging

 

Nudging is een techniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste manier te gedragen. Je kan het zien als een duwtje in de rug, op weg naar een gezonde(re) keuze. We gebruiken dit als diëtist ook om gezond gedrag te stimuleren. En wist je dat je deze techniek ook zelf heel goed kan inzetten om je eigen gezonde gedrag te stimuleren (of het gedrag van je kind, partner of vriend)?

 

Er zijn veel verschillende manieren van nudging. Ook op het gebied van gezonde voeding en leefstijl is nudging toe te passen. Een voorbeeld zijn stickers in de vorm van voetstappen die leiden naar de trap in plaats van de roltrap, om zo het trapgebruik te stimuleren. Een ander voorbeeld is fruit in kantines op ooghoogte presenteren, terwijl je voor ongezonde snacks moet bukken.

 

Als diëtist gebruiken we deze techniek ook regelmatig om onze cliënten te helpen met gedragsverandering. Hieronder volgen een paar voorbeelden van nudging die wij met cliënten bespreken:

  • Het instellen van een alarm, die je herinnert aan nemen van een glas water.
  • Het maken van een weekplanning voor de maaltijden en/of een boodschappenlijstje. Vooraf ben je beter in staat om gezonde keuzes te maken dan in de winkel of op het moment zelf (als je moe bent of trek hebt).
  • Het aanschaffen van kleinere borden, omdat uit onderzoek blijkt dat je op een groot bord meer opschept dan op een kleiner bord.
  • Het in het zicht zetten van een grote schaal met groente en fruit zodat je deze eerder pakt.
  • Het minder in huis halen van ongezonde tussendoortjes.
  • Het bewaren van koekjes in een aparte kast, zodat je ze niet steeds tegenkomt.
  • Verschillende soorten groente serveren bij de warme maaltijd. Variatie leidt tot meer eten.
  • Je sporttas in het zicht zetten, dit stimuleert om te gaan bewegen.
  • Het verder weg plaatsen van snacks.
  • Grotere glazen aanschaffen als je geneigd bent om te weinig te drinken.
  • Je auto verder weg parkeren, zodat je eerder te voet of met de fiets gaat.
  • Een lekkere karaf met water in het zicht zetten.

 

Nudging zelf inzetten

Maak eens een wandeling in en om je huis en schrijf voor jezelf de verleidingen, maar ook de beperkingen voor gezond gedrag op. Bedenk daarna eens hoe je deze verleidingen en beperkingen kan veranderen zodat je eerder gezond gedrag gaat vertonen. Hoe stimuleer je jezelf tot meer beweging? Hoe stimuleer je jezelf tot meer gezonde voeding en minder gebruik van snacks, frisdrank en alcohol?

Benieuwd hoe jij nudging kan inzetten om je gezonde gedrag te bevorderen? Of wil je je werkgevers meer stimuleren tot gezonde keuzes? Wij helpen bijvoorbeeld ook bij het inrichten van gezonde kantines.

Neem gerust eens contact op.

 

diëtiste

 

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie.
Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.