Noten en pinda’s

 

Noten en pinda’s. Is dat nou hetzelfde? Het antwoord is nee. Noten en pinda’s zijn twee verschillende voedingsgroepen. De samenstelling is verschillend en het effect op de gezondheid hiermee ook.

 

Wat zijn pinda’s?

Pinda’s vallen in de groep peulvruchten. Dit betekent dat ze onder dezelfde voedingsgroep vallen als linzen en erwten. Dit heeft o.a. te maken met de hoeveelheid koolhydraten die er in pinda’s zitten. Pinda’s bevatten 16 gram koolhydraten per 100 gram. Linzen, bijvoorbeeld, bevatten 20 gram koolhydraten per 100 gram. Deze hoeveelheid is vaak hoger dan in noten. Verder hebben noten ook een wat gunstigere vetzuursamenstelling.

Pinda’s bevatten wel veel vitaminen, zoals B-vitaminen en ijzer en zijn rijk aan eiwitten. Ze zijn hierdoor ook geschikt als vleesvervanger. Tevens worden pinda’s ook vaak aangeboden in gezouten notenmixen, chocoladepinda’s, suikerpinda’s en in de vorm van borrelnoten. Dit zijn natuurlijk de ongezonde varianten. Als er pinda’s gegeten wordt, is het wel belangrijk om de pure, ongezouten variant te kiezen.

Als je wilt afvallen is het vaak verstandig om minder suikers en minder koolhydraten te gebruiken. Als we veel pinda’s eten, dan kan dit dus effect hebben op het gewicht, vanwege de hoge hoeveelheid koolhydraten in dit product. Daarnaast bevatten pinda’s veel vetten en dus veel calorieën. Pindakaas kan vaak minder kwaad, omdat hier kleinere hoeveelheden van gebruikt worden.

 

Wat zijn noten?

Noten zijn wel geschikt bij de wens om gewicht te verliezen, omdat deze minder koolhydraten bevatten. Denk hierbij aan een klein handje tussendoor of wat noten door een salade of zuivelproduct. Let er wel op dat de hoeveelheid noten beperkt blijft. Bijvoorbeeld een klein handje van circa 25 gram, want noten bevatten wel veel calorieën, door de ruime hoeveelheid (gezonde) vetten.

Noten kunnen net als pinda’s goed dienen als vleesvervanger vanwege de B-vitaminen en mineralen die ze bevatten. Ook zijn noten rijk aan eiwit, onverzadigd vet en vezels.

 

Samengevat zijn zowel noten als pinda’s, in pure en ongezouten vorm, gezonde voedingsmiddelen. Is er de wens om af te vallen, dan zijn noten een betere keuze dan pinda’s. Als vleesvervanger zijn ze beiden geschikt, mits er goed gevarieerd wordt met andere vleesvervangers. Let wel op de hoeveelheden de je eet, vanwege de calorieën die noten en pinda’s bevatten!

 

 

diëtiste

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie.
Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.