Haver en gezondheid

 

Haver is de laatste jaren erg populair. Voorheen vonden veel mensen haver ‘ouderwets’, maar tegenwoordig zien we haver in allerlei vormen terug zowel bij het ontbijt als de lunch en tussendoor.

 

 

Wat is haver?

Haver is een volkoren graansoort en bevat veel vezels, eiwitten, vitamines (vooral B-vitamines) en mineralen (zoals calcium en ijzer). Omdat de hele haverkorrel wordt gebruikt, krijg je alle vezels en gezonde voedingsstoffen binnen. Vezels zijn belangrijk voor een gezonde spijsvertering en voor een goede verzadiging. Dit verklaart ook waarom je er met een kom havermoutpap een tijdje tegenaan kan. Daarnaast zijn vezels (en met name ook de vezels uit haver) goed voor het cholesterol.

Maar wat is dan havermout en wat is het verschil met havervlokken? Havermout zijn geknipte en geplette haverkorrels. Bij havervlokken zijn de korrels alleen geplet.

 

 

Is haver altijd gezond?

Haver is van zichzelf gezond. Natuurlijk maakt het wel uit wat je ermee maakt. Of je maaltijd gezond is, hangt af van de overige toevoegingen en bereidingswijze.

 

 

Is haver glutenvrij?

Haver is een van de weinige graansoorten die van nature glutenvrij is. Maar… haver komt tijdens de teelt en oogst, het transport, de opslag en verwerking eigenlijk altijd in aanraking met tarwe, gerst en rogge. Hierdoor is het dus besmet met gluten en niet geschikt voor mensen met coeliakie. Mensen met prikkelbare darm of het FODMAP-dieet kunnen wel gewone havermout nemen. Gelukkig is er voor de mensen met coeliakie tegenwoordig ook ‘schone’ haver te koop. Je herkent dit aan het glutenvrije logo op de verpakking.

 

 

Wat maak je met haver?

Denk aan een ontbijt van havermoutpap gekookt met melk en wat stukjes fruit erin. Of halfvolle yoghurt met haver en fruit of overnight oats. Hierbij zet je de havervlokken de avond van tevoren al met melk in de koelkast. Verder zijn de pannenkoekjes van havermout heel populair of gezonde ontbijtmuffins. Zelfgemaakte granola met haver, pitten en noten kan lekker en gezond zijn. Ook kan je brood maken van havermeel of baksels gezonder maken door gebruik te maken van havermout in plaats van bloem. Pas wel op met haverrepen en haverkoeken. Hier zit vaak veel suiker aan toegevoegd. Maak ze dan liever zelf!

 

Dus even samengevat:

  • Haver bevat veel vezels, vitaminen en mineralen
  • Is goed voor de darmen
  • Zorgt voor een vol gevoel
  • Is van nature glutenvrij (neem wel de glutenvrije haver als je coeliakie hebt) en geschikt in het FODMaP-beperkte dieet
  • Is gunstig met het oog op het cholesterolgehalte
  • Is veelzijdig, je kunt er van alles mee maken

 

Kortom, haver is een voedzaam graan en heel geschikt om je dag mee te starten!

Neem vooral hier eens een kijkje voor lekkere recepten met haver!

 

 

 

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie. Op uw verzoek kan het consult ook worden omgezet naar een telefonisch consult.

LET OP: Op veel locaties is het dragen van een mondkapje verplicht.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.