Hoe is jouw motivatie?

 

Vrijwel elk gedrag heeft zo zijn voor- en nadelen. Ook aan het veranderen van gedrag zitten voor- en nadelen. Welk gedrag wil jij veranderen? Waarom wil jij dit gedrag veranderen? Het behalen van doelen valt of staat vaak met de motivatie tot verandering.  

 

Ik zie in de praktijk dat het ook vrijwel altijd lukt om gedrag aan te passen, als cliënten een echte noodzaak hebben tot verandering (bijvoorbeeld veel buikpijn). Toch komt het ook voor dat mensen niet slagen in het veranderen van bepaald gedrag. Dit heeft vrijwel altijd te maken met motivatie. Het kan zijn dat de nadelen niet zwaar genoeg wegen (je bent wel wat te zwaar, maar hebt er niet echt last van), of de voordelen van het huidige gedrag te groot zijn (je houdt erg van lekker eten). Kortom; er is geen dwingende noodzaak. 

 

Hoe zit dit bij jou? Heb jij echt goed in beeld waarom je je eetpatroon wilt verbeteren? Het is belangrijk om de voor- en nadelen van je eetgedrag en van verandering op een rijtje te zetten. Dit noemen we “de balans opmaken”. Schrijf eens op wat voor jou de voor- en nadelen zijn die gelden op korte termijn en op langere termijn. Schrijf ook op wat voor jou de voordelen en nadelen zijn van verandering. Door het in kaart brengen van de voor- en nadelen kan je een beslissing nemen over het veranderen van je eetgedrag. Het lezen van deze balans kan op moeilijke momenten een extra stimulans zijn om de genomen beslissing vol te houden. Naast je eetgedrag kan je ook denken aan het veranderen van je lichamelijke activiteit, je alcoholgebruik, je ontspanning of je rookgedrag.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Wat wil ik veranderen aan mijn gedrag?
  • Waarom wil ik dit?
  • Wat zijn de voordelen van mijn huidige gedrag op de korte termijn?
  • Wat zijn de voordelen van mijn huidige gedrag op de lange termijn?
  • Wat zijn de nadelen van mijn huidige gedrag op de korte termijn?
  • Wat zijn de nadelen van mijn huidige gedrag op de lange termijn?
  • Wat zijn de voordelen van het veranderen van je huidige gedrag op de korte termijn?
  • Wat zijn de voordelen van het veranderen van je huidige gedrag op de lange termijn?
  • Wat zijn de nadelen van het veranderen van je huidige gedrag op de korte termijn?
  • Wat zijn de nadelen van het veranderen van je huidige gedrag op de lange termijn?

 

Heb je persoonlijke coaching nodig hierbij? Neem gerust contact met ons op!  

 

 

diëtiste

I.v.m. het coronavirus graag aandacht voor het volgende:

Veel consulten vinden weer plaats op locatie. Op uw verzoek kan het consult ook worden omgezet naar een telefonisch consult.

LET OP: Op veel locaties is het dragen van een mondkapje verplicht.

Een afspraak op locatie is alleen mogelijk als onderstaande voor u van toepassing is:

- U heeft geen last van neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid of koorts (vanaf 38°C)?
- U heeft de afgelopen 24 uur geen klachten (COVID-19 symptomen) gehad?
- U heeft geen huisgenoten/gezinsleden met koorts en/of benauwdheidsklachten.
- Er is geen corona vastgesteld bij uzelf of een huisgenoot/gezinslid in de afgelopen 14 dagen.

Indien u i.v.m. bovenstaande niet op uw afspraak kunt verschijnen, zal het consult telefonisch plaatsvinden.