Wereld IBD-dag

19 mei is het de Dag van de Ziekte van Crohn, een goed moment om eens stil te staan bij de rol van voeding.

De ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa zijn de twee meest voorkomende chronische ontstekingen van het maagdarmkanaal en worden ook wel inflammatoire darmziekten genoemd (in het Engels inflammatory bowel disease, ofwel IBD). Bij de ziekte van Crohn kan elk deel van het spijsverteringsstelsel aangetast raken, terwijl bij colitis ulcerosa alleen de dikke darm ontstoken raakt.

Voeding

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa worden niet veroorzaakt door voeding en voeding kan de ziekte ook niet genezen. Aanpassingen in de voeding kunnen wel invloed hebben op de klachten zoals buikpijn en diarree. Verder is het mogelijk dat mensen door de ziekte minder zijn gaan eten, of dat de (zieke) darm voedingstoffen minder goed kan opnemen. Hierdoor kunnen voedingstekorten ontstaan die een negatieve invloed hebben op de gezondheid, conditie, weerstand en herstel. Er is geen standaard dieet voor mensen met een chronische darmontsteking, een persoonlijk advies is essentieel. In de basis is een gezond, vezelrijk, gevarieerd en regelmatig voedingspatroon belangrijk.

Energie

Het is belangrijk dat je de juiste hoeveelheid energie binnenkrijgt uit de voeding. De diëtist kan jouw energiebehoefte en jouw voedingsinname berekenen en adviezen geven over hoe je het verschil tussen beide kunt overbruggen. Soms lukt het niet om met gewone voeding voldoende energie binnen te krijgen, ook hier kunt je adviezen over krijgen.

Voedingsvezels

Voedingsvezels zitten in plantaardige producten en worden in het menselijke maagdarmkanaal niet verteerd. Er zijn twee soorten voedingsvezels: de oplosbare en de onoplosbare voedingsvezels. Oplosbare voedingsvezels komen voor in groente, fruit en peulvruchten. Onoplosbare vezels zitten vooral in (volkoren) graanproducten. Het is van belang dat je van beide soorten voldoende gebruikt. Sommige mensen ervaren klachten bij het gebruik van veel grove vezels. De diëtist kan uitleg geven over een juist gebruik van voedingsvezels, dit kan per persoon verschillen.

Vocht

Voldoende vocht is belangrijk voor een gezonde darmwerking. In geval van koorts of diarree is de vochtbehoefte verhoogd. Bij sommige mensen verergeren vruchtensap, koffie en alcoholische dranken de klachten.

Prikkelende en gasvormende producten

Sommige mensen ervaren klachten na gebruik van zogenoemde fermenteerbare koolhydraten. Bij sommige mensen kunnen deze een opgezette buik, diarree, verstopping, krampen en/of winderigheid veroorzaken. Niet iedereen heeft last van deze producten. De diëtist kan jou een overzicht van deze voedingsmiddelen verschaffen en samen beoordelen waar je wel of niet goed op reageert. Ook zoetstoffen, pikante en vetrijke producten kunnen klachten geven.

Melkproducten

Sommige mensen met chronische ontstekingen kunnen melkproducten niet goed verdragen. Het enzym dat lactose (melksuiker) afbreekt zit op de darmwand en kan minder aanwezig zijn als de darmwand ontstoken of geïrriteerd is. Als je minder melkproducten wilt gebruiken is het wel heel belangrijk om te bespreken hoe je kunt zorgen voor voldoende vervangende producten.

Vitaminen en mineralen

Door ziekte, stress of gebruik van medicijnen kan de behoefte aan bepaalde vitaminen of mineralen anders zijn. Ook kan het zijn dat door een ontsteking of operatie van de darm niet alle stoffen goed worden opgenomen. Verder kan de inname van voeding minder zijn, door een verminderde eetlust, of worden bepaalde voedingsmiddelen vermeden uit angst voor klachten. Samen beoordelen we of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Kortom er is geen standaard voedingsadvies bij de Ziekte van Crohn. Maak gerust een afspraak voor een advies op maat!