Wereld Diabetes dag

14 november is het Wereld Diabetes dag en staan we stil bij de nog altijd toenemende groei van deze chronische aandoening. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders heeft Diabetes.

Wat is diabetes?

Diabetes wordt ook wel suikerziekte genoemd en is een ziekte waarbij het lichaam de bloedsuikerspiegel niet meer in evenwicht kan houden. Dat komt doordat het lichaam geen of te weinig van het hormoon insuline maakt en/of omdat het lichaam er niet goed op reageert. Insuline regelt de bloedsuikerspiegel.

Soorten Diabetes

Er zijn verschillende soorten Diabetes, de bekendste soorten zijn type I en type II. Negentig procent van de mensen heeft type II Diabetes. Bij dit type is de ongevoeligheid voor insuline meestal het grootste probleem terwijl bij type I Diabetes de aanmaak van insuline verminderd is. Type II Diabetes heeft vaak te maken met overgewicht en/of weinig beweging, maar ook oudere leeftijd en/of erfelijke aanleg vergroten de kans.

Diabetes omkeren

Goed nieuws! Bij heel veel van de mensen met type II Diabetes is de aandoening om te keren. Met voeding en leefstijlaanpassingen kan de bloedsuiker verbeteren en kan de medicatie worden afgebouwd of zelfs helemaal gestopt.

Wat kan een diëtist betekenen?

De diëtist geeft voeding- en leefstijladviezen bij Diabetes. Wil je advies over een gezond eetpatroon bij jouw vorm van Diabetes, wil je afvallen, minder medicijnen gebruiken of je ziekte zelfs helemaal omkeren? We helpen je graag! Bijvoorbeeld met lekkere recepten en tussendoortjes en allerlei andere praktische tips. Ook bij type I Diabetes geven we passende adviezen. Neem gerust contact op!