Wereld Parkinson dag

De ziekte van Parkinson is een neurologische ziekte. Dat wil zeggen dat het een ziekte is van het zenuwstelsel. De meeste mensen kennen de ziekte vooral van de trillende handen en stijfheid, maar er zijn vele soorten klachten die kunnen ontstaan door de ziekte. Zo kunnen er ook problemen ontstaan die betrekking hebben op de voeding. Bij dat soort problemen is het goed om advies van een diëtist te krijgen, zodat de klachten zoveel mogelijk verlicht kunnen worden. Hieronder worden enkele klachten kort besproken. Het hoeft zeker niet zo te zijn dat al deze klachten ook voorkomen bij iemand met de ziekte van Parkinson.

Een vaak voorkomend probleem is de wisselende reactie op medicatie over de dag, ook wel responsfluctuaties genoemd. Voeding kan hier een invloed op hebben, doordat eiwitten in de voeding ervoor kunnen zorgen dat de medicatie Levodopa (of medicatie die Levodopa bevat) minder goed opgenomen wordt. Zo kan het dus zijn dat de Levodopa minder goed wordt opgenomen als er veel eiwitten worden gegeten, waardoor de klachten niet afnemen.

Een ander veelvoorkomend probleem is het gewicht. Zo zorgt Parkinson vaak voor een hogere stofwisseling, waardoor het gewicht, bij een te lage intake, gemakkelijk kan dalen. Dit gaat dan vaak ten koste van de spiermassa, wat ook weer invloed heeft op de conditie en de weerstand. Aan de andere kant kan het gewicht ook juist toenemen, door minder beweging en in sommige gevallen eetbuien die veroorzaakt kunnen worden door de medicatie.

Tevens is obstipatie een vaak gehoorde klacht. Door de ziekte van Parkinson kan het lastig zijn om voldoende in beweging te blijven wat de stoelgang kan belemmeren. Daarnaast kan het komen door een verslechtering van de zenuwen. Vaak speelt obstipatie dan ook al langer voordat de diagnose Parkinson gesteld is. Ook kan voeding invloed hebben op de stoelgang.

In sommige gevallen kan er door een verminderde motoriek kauw- en/of slikstoornissen ontstaan. Hierbij bestaat er het gevaar op verstikking, maar ook de kans op ondervoeding. Soms is het daarom nodig om uw voeding aan te passen qua consistentie.

Indien je deze klachten herkent bij jezelf of bij een naaste die de ziekte van Parkinson heeft, is het goed om aan de bel te trekken, zodat deze klachten kunnen verminderen en de kwaliteit van leven zo goed mogelijk gewaarborgd blijft.